Lærere kan ikke identificere tekster skrevet af AI

En ny undersøgelse fra Tyskland konkluderer, at lærerne er udfordret, når de skal vurdere, om tekster er skrevet af kunstig intelligens.

aitoolscopywriting1

Læs den originale artikel fra viden.ai her 

Artiklen er udgivet i tidsskriftet Computers and Education: Artificial Intelligence i juni 2024, og undersøger 289 læreres evne til at identificere AI-genererede tekster, som deres studerende har afleveret. Undersøgelsen analyserer både nye og erfarne læreres evne til at afsløre AI-genererede opgaver, og den viser, at begge grupper er udfordrede og ikke med sikkerhed kan afsløre AI-genererede tekster, selv når de på forhånd er informeret om at halvdelen af teksterne er AI genererede. Undersøgelsen viser dog også, at erfarne lærere er mere præcise i deres vurderinger, når teksten er af højere kvalitet. En anden interessant konklusion er, at begge grupper var meget selvsikre i deres konklusioner, især når de troede at teksten var skrevet af en elev og den var af lav kvalitet. Afleveringer af høj kvalitet blev vurderet bedre når de var skrevet af AI, hvorimod tekst af lavere kvalitet blev vurderet bedre, hvis de var skrevet af eleverne. Dette kunne være et tegn på et stort niveau forskel mellem dårlige og gode AI tekster. 

Artiklen konkluderer, at med ganske lidt viden om prompting-teknikker, kan kunstig intelligens generere tekster, der ikke er sporbare for lærerne. Den konkluderer også, at AI-genererede tekster har en tendens til at blive vurderet mere positivt end elevskrevne tekster, særligt når læren mente at teksten var skrevet af en elev. Dette har store implikationer for uddannelse, der kræver revurdering af strategier. Forfatterne anbefaler bl.a. at lærer skal trænes og lære mere om AI, og at opgaver i højere grad skal vægte evner som AI har svære ved at efterligne fx mundtlig oplæg og kritiske tilgange fremfor reproduktion.  

Læs undersøgelsen her.

Underskriftindsamling: Stop brug af AI-detektorer

Det er ikke kun lærer der har sværet ved at genkende AI-tekster, men også AI har svært ved at genkende AI-tekster.

Tim Dasey, som tidligere har arbejdet for MIT, har startet en underskriftsindsamling for at forbyde AI-detektorer, og han opfordrer skoleledere til at forbyde værktøjerne, da de ikke virker. Der henvises til en lang række artikler, der italesætter problematikken med AI-detektorer og konsekvenserne af at stole på dem, på hjemmesiden, hvor man kan skrive under. Begrundelsen er blandt andet, at mange lærere fejlagtigt tror, at de kan afsløre elever ved hjælp af værktøjerne, at det ødelægger den akademiske integritet, at elever fejlagtigt bliver anklaget for snyd, og at værktøjerne ødelægger den altafgørende tillid mellem lærer og elev.