Danmark har en unik mulighed for at opbygge de unges digitale kompetencer også indenfor cybersikkerhed

Ved at gøre informatik obligatorisk i gymnasierne, vil de unge både blive bedre til at begå sig sikkert i cyberspace og den viden kan få studerende til at vælge videregående uddannelser inden for cybersikkerhed.

Grafik af ung kvinde og mans med computere der har lås på

Cybertruslerne i Danmark er stigende og der er behov for at alle borgere lærer at begå sig sikkert i cyberspace, startende med børn og unge. Flere arbejdspladser gennemfører indsatser, der skal øge medarbejdernes opmærksomhed på cybersikkerheds-trusler. Det gælder både indsatser for at undgå phishingforsøg, sikre virksomheden mod bedrageri og øge evnen til at gennemskue falsk nethandel. 

Imidlertid omfatter kompetenceudviklingen ikke de unge, men det kan vi lave om på. Ved at gøre informatik obligatorisk i gymnasierne, vil de unge både blive bedre til at begå sig sikkert i cyberspace og den viden kan få studerende til at vælge videregående uddannelser inden for cybersikkerhed."

Danmark står til at mangle mellem 15-20.000 medarbejdere med kompetencer indenfor cybersikkerhed i 2030 (Deloitte). En del af løsningen på den problematik er at sikre undervisning med fokus på cybersikkerhed allerede på gymnasialt niveau. At få indsigt i cybersikkerhedsfeltet er en forudsætning for, at unge senere vil vælge uddannelse inden for området. 

I forhold til fremtidig uddannelse og job angiver mere end tre ud af fire, at det vil gøre det lettere for dem at få et godt betalt job, hvis de bliver gode til at bruge it, og godt halvdelen mener, at det vil hjælpe dem med at udføre det arbejde, de er interesseret i, hvis de lærer at bruge apps og programmer. Billedet er altså, at eleverne kan se en række positive effekter af it-kompetencer, og at de anser udvikling af it-kompetencer som vigtigt for alle uanset fremtidigt erhverv (ICILS, 2023).

Hvad virker?

Fra undersøgelser ved vi, at viden om cybersikkerhed skal leveres fra troværdige kilder, for at få borgerne til at ændre adfærd. Derfor bør vi supplere de nationale cybersikkerhedskampagner med indsatser for de unge, der ikke blot funderes i ad hoc bevillinger til kampagner, men funderes i den kontinuerlige undervisning af de unge i de kommende generationer.

Vi har det allerede, men kun for de få

Siden 2016 har det været muligt for gymnasieelever at vælge Informatik i gymnasiet. Faget indeholder både udvikling af kompetencer til en god cybersikkerhedsadfærd, men også en introduktion til at tænke sikkerhed ind i produktudviklingen. Et godt fundament for en borger i et digitalt samfund og som grundlag for alle former for videreuddannelse. 

Desværre er faget kun et valgfag, som ikke tilbydes på alle ungdomsuddannelser. Ved at gøre faget obligatorisk på alle ungdomsuddannelser, kan vi sikre at de unge på gymnasieuddannelserne får kompetencer indenfor cybersikkerhed. 

Fordelt på uddannelser ser indsatsen således ud:

  • STX: Informatik gøres obligatorisk
  • HHX: Informatik er allerede obligatorisk, der skal ikke gøres noget
  • EUD: Erhvervsinformatik gøres obligatorisk
  • EUX (fremtidens EPX): Erhvervsinformatik gøres obligatorisk

Alle elever på HHX har Informatik, men på STX udbydes faget kun på ca. halvdelen af de danske gymnasier og kun 10 % af STX-eleverne har informatik på C- eller B-niveau ( 1% har informatik på B-niveau (uddannelsesstatistik.dk)

Fundamentet for uddannelse af gymnasielærerne er allerede klar

Da Informatikfaget blev introduceret i gymnasiereformen i 2016 udviklede Aarhus Universitet i et samarbejde med fem andre universiteter en masteruddannelse, der giver undervisningskompetence i Informatik.

EU funded project