Nye retningslinjer for digitale færdigheder i EU

Nye retningslinjer og ny executive vice president for skills skal styrke digitale færdigheder, fremme digitalisering og grøn omstilling. I fremtiden skal det være lettere at bruge sine kompetencer på tværs af grænser.

Ursula von der Leyen

EUs nye retningslinjer: STEM- og digitale færdigheder 


Europa-Kommissionens seneste politiske retningslinjer for perioden 2024-2029 lægger stor vægt på digitale færdigheder. Et centralt fokus vil være at oprette 'a Union of skills', der har til formål at afhjælpe manglen på arbejdskraft og færdigheder i hele EU. Hertil vil kommissionen introducere et 'skill portability initiative', der skal sikre at kvalifikationer, der er erhvervet i ét EU-land, anerkendes i andre. 

"We will establish a Union of Skills – focusing on investment, adult and lifelong learning, skill retention and the recognition of different types of training to enable people to work across our Union."

Retningslinjerne fremhæver behovet for at forbedre grundlæggende færdigheder, særligt inden for STEM-fagene, som drivkraft for EU's digitale omstilling. En ny STEM-uddannelsesstrategiplan har derfor til formål at gøre op med de faldende resultater, øge antallet af kvalificerede STEM-lærere og tilskynde flere kvinder til at forfølge karrierer på disse områder. Derudover vil EU-finansiering til udvikling af færdigheder blive bedre tilpasset arbejdsmarkedets behov, navnlig i sektorer, der er afgørende for den grønne og den digitale omstilling.

Ny Executive Vice President for skills


Roxana Mînzatu, den nye Executive Vice President for Skills, har til opgave at drive disse ændringer. Hendes mission omfatter styrkelsen af Europas talentmasse gennem bedre uddannelse og efteruddannelse. Så at EU kan nå i mål med at mindst 60% af voksne i 2030 deltager i træning årligt

Den nye EVP vil få til opgave at stimulere skills akademierne, som er ansvarlige for at udvikle læringsprogrammer, som medlemsstaterne vil anvende til at lette anerkendelsen af eksamensbeviser som grundlag for formelle kvalifikationer.

Hun vil også udarbejde en handlingsplan for grundlæggende færdigheder og en STEM-uddannelse strategiplan, der understøttes af 'the review of the Digital Education Action Plan' og adopteringen af en guide for fremtidens digitale uddannelse. F.eks. skal misinformation bekæmpes gennem et europæisk faktatjeknetværk med øget digital håndhævelse i henhold til 'the Digital Service Act'.

Mînzatus lederskab vil være afgørende for at sikre, at EU er forberedt på fremtiden med et stærkt fokus på digitale, grønne og samfundsmæssige færdigheder inden for robusthed.


Du kan læse den originale artiklen på engelsk her.
EU funded project