Digitana fremmer teknologiforeståelsen på folkeskoler

Med Lektioner og foredrag udstyrer Digitana børn og unge med kritiske færdigheder og viden til at navigere sikkert på internettet.

grafik: pige med pc
I februar publicerede Folketinget deres "Aftale om ambitiøs og ansvarlig strategi for Danmarks digitale udvikling". Aftalepartierne blev her enige om at fremme den digitale udvikling i Danmark, hvoraf 160 millioner skulle gå til teknologiforståelse i folkeskolen. Det er tiltænkt, at teknologiforståelse skal inddrages i allerede eksisterende fag og ikke som sit eget obligatoriske, hvilket har mødt kritik

Det er nemlig ikke alle lærer der besidder kompetencerne til at undervise i digital dannelse. Det kunne derfor tænkes, at det i praksis nedprioriteteres i mange klasser, da læren føler sig mere tryg i at undervise i deres eget fagfelt. Her kommer Digitana ind i billedet.

Digitana gør det let med deres undervisning for lærer at inddrage digital dannelse i undervisningen. De tilbyder en række undervisnings tiltag og ressourcer designet til at styrke lærere, elever, børn, unge og forældre i den digitaliserede verden. Heriblandt interaktive workshops, brætspil, fysiske lege, samt udvikling af undervisning og kurser.

Lektioner 

Digitana tilbyder sjov, engagerende og praktisk lektionsindhold der styrker elevernes forståelse i bl.a. algoritmer, deepfakes, influencers, misinformation og svindel og der kommer løbende nye forløb. 

Temaerne er tæt på elevernes hverdag, hvilket hjælper med at engagere dem. Man skal lede længe for at finde en dansk skolelev der ikke er blevet påvirket af algoritmer på youtube, har set deepfakes postet på facebook, har købt et produkt som deres yndlings content creator har reklameret for eller set et tilbud på nettet der bare er for godt til at være sandt. 

Derudover laver Digitana også guides med information til forældre, der giver forældre værktøjer og viden til at forstå og håndtere deres børns online liv, som man kan have en samtale om hvordan éns barn oplever.
 

Foredrag

Er man som lærer usikker på at inddrage lektionerne i undervisningen, så tilbyder Digitana også foredrag tilpasset de enkelte klassetrin med interaktiv læring og dialog, hvor eleverne kan dele egne oplevelser. Foredragene bruger ligeledes dagligdagssituationer, til at gøre emnerne mere konkrete og engagerende. 

Digitanas mission er at udstyre børn og unge med de nødvendige færdigheder og viden til at navigere sikkert på internettet. Nye teknologier stiller nye krav til elevernes kritiske sans, og ganske rigtigt følger børnenes brugerfærdigheder med i nogen grad. Det er trodsalt svært at forestille sig dagens folkeskole elever ville være ligeså påvirkede af Nosferatu fra 1922, som et barn i 1922 ville være. Ikke desto mindre kan det være svært også for såkaldte 'digital natives' at skelne information fra misinformation.

Den kritiske sans på internettet er en evne der glipper selv for mange voksne i dag, hvilket har store konsekvenser for den demokratiske debat. Det er vigtigt, at den kritiske digitale sans styrkes allerede fra folkeskolen, så at sikker information og data etik ikke bliver for de få, men for alle.   
 

Læs mere på deres hjemmeside her, hvor du kan høre mere om mulighederne for et oplæg på jeres skole eller oprette dig som bruger og få adgang til undervisningen. På hjemmesiden finder du desuden de mange initiativer Digitana er ved at brygge på.
 
EU funded project